probleempje met STHome icm met router
alldaritemoves
2005-02-05 17:04:47 UTC
Hallo,
ik heb thuis een getweakte STHome modem staan (getweakt: niet meer in hoeven
te bellen etc.), die netjes werkt op mijn pc met WinXP erop en een router
ertussen. Nu wil ik op die router een andere pc aansluiten (met Win98) maar
die krijg ik niet aan de praat. Ik heb op de werkende XP-pc mijn
netwerkinstellingen (ip, dns) op automatisch staan, maar wat ik ook invul
bij de Win98-pc, ik krijg em niet t internet op.
Ik heb bij 'netwerk' het volgende ingetypt:
ip-adres: adres van de router (hier kan ik naar pingen!)
subnetmask: 255.255.255.0
Hebben jullie suggesties wat er bij DNS en Gateway ingevuld zou moeten
worden??
Bij voorbaat erg bedankt!
Marix
2005-02-05 17:36:53 UTC
Post by alldaritemoves
[...]
Ik neem aan dat op je router een DHCP servertje draait.
Deze server geeft een reeks IP nummers.
Elke op de router aangesloten PC krijgt dan een eigen IP-nummer van de
router.
Kijk eens met ipconfig welk IP-adres de XP heeft gekregen.
Daarna hetzelfde nog eens doen nadat je de XP PC op een andere routerpoort
hebt aangesloten.
De Win98-pc moet dus ook ingesteld staan op het automatisch verkrijgen van
IP adres en DNS, want deze PC is net als de XP-pc een DHCP-client.

Marius
Thin White Duke
2005-02-05 19:40:32 UTC
Post by alldaritemoves
ip-adres: adres van de router (hier kan ik naar pingen!)
subnetmask: 255.255.255.0
De pc moet een *eigen* ip krijgen, dus niet die van de router. Verander
alleen het laatste cijfer avn die getallenreeks (stel dat je nu
192.168.1.1 hebt, dan wordt dat 192.168.1.2, als die 2 nog niet in
gebruik is.)
Post by alldaritemoves
Hebben jullie suggesties wat er bij DNS en Gateway ingevuld zou moeten
worden??
Bij Gateway vul je het ip van de router in, bij dns
ook.....vooropgesteld dat je je router goed hebt staan, maar dat zal,
anders had ook je xp-bak het niet gedaan.
Post by alldaritemoves
Bij voorbaat erg bedankt!
Het makkelijkste doe je wat Marix voorsteld, zet in de eigenschappen
een vinkje bij ip automatisch verkrijgen.....dat moet hel;emaal goed
gaan.
alldaritemoves
2005-02-05 21:05:22 UTC
Post by alldaritemoves
[...]
bedankt voor jullie reacties, ben er wat dichterbij volgens mij maar nog
geen internet..
met ipconfig op de XP krijg ik het volgende:

ip: 192.168.0.60
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
(dit verandert niet als ik em in een andere poort van de router stop..)

bij de Win98:

ip: 192.168.1.31
subnet: 255.0.0.0
gateway: 192.168.1.1

Als ik het goed begrijp moet ik ip-adres, subnet en dns (of deze toch router
ip-adres?) op auto laten staan (hoewel ip én subnet erg verschillen), en
gaat het alleen om de gateway. maar wat ik ook invul, planet.nl krijg ik
niet tevoorschijn....
hebben jullie nog ideeën?
M@ppA
2005-02-06 00:19:30 UTC
hebben jullie nog idee‰n?
dit bij de dns invullen
195.121.1.34
195.121.1.66
--
***@ppA
http://www.mappaworld.nl

01010010.01001010.01110101.11011011
alldaritemoves
2005-02-06 12:36:13 UTC
Post by ***@ppA
dit bij de dns invullen
195.121.1.34
195.121.1.66
Nope, dat is em ook niet... Dat zou ik juist ip en gateway moeten negeren??
M@ppA
2005-02-06 13:09:30 UTC
Post by alldaritemoves
Post by ***@ppA
dit bij de dns invullen
195.121.1.34
195.121.1.66
Nope, dat is em ook niet... Dat zou ik juist ip en gateway moeten negeren??
Je kunt ip en gateway op automatisch laten staan, en de dns handmatig
invullen.
De genoemde dns adressen zijn die van planet internet.
En dan word de ip en gateway van je router verkregen.

Thin White Duke
2005-02-06 00:25:55 UTC
Post by alldaritemoves
[...]
Heb je dat ip in de xp machine zelf ingevuld, of staat daar automatisch
verkrijgen ingevuld??
Je zit goed met je gedachten, door de verschillende ip's en subnets
werkt het idd niet.

Uit je eerste post begreep ik dat je welkunt internetten op je
XP-machine.....vul dan op de 98 machine eens het volgende in:
ip: 192.168.0.61
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
alldaritemoves
2005-02-06 12:31:14 UTC
Heb het helaas nog altijd niet draaiende...
Post by Thin White Duke
Heb je dat ip in de xp machine zelf ingevuld, of staat daar automatisch
verkrijgen ingevuld??
Op mijn WinXP pc, waar ik prima mee kan internetten, staat alles op
automatisch, en krijg ik de volgende ipconfig:

DNS-achtervoegsel: LAN
ip-adres: 192.168.0.60
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

Ik kom ook gewoon op die Alcatel modempagina, misschien dat ik daar nog wat
info van kan halen?
Post by Thin White Duke
Uit je eerste post begreep ik dat je welkunt internetten op je
ip: 192.168.0.61
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
Dit is em ook nog niet... Ik krijg ook bij ipconfig bovenstaand lijstje nu.
Ik begrijp dat ik dns mag negeren? En zaken als wins? Ik heb geen
proxy-server, geen firewall, en de netwerkkaart staat op 10mb/halfduplex...
Nogmaals bedankt!
Marix
2005-02-06 13:48:04 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Waarom halfduplex?
Is het geen 10/100 netwerkkaartje dat in je W98-pc zit?
Je router ondersteunt toch ook 10/100.
André, Pe1PQX
2005-02-06 14:32:30 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Het meest envoudige is: alle PC's automatisch IP adressen verkrijgen
(ook DNS). Verder WINS omzetting uit, en andere LAN instelling voor
zover mogelijk uit.
Opnieuw opstarten, en als het goed is moet hij het doen.

Succes.

André, PE1PQX
--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Site : http://www.mesnews.net
Thin White Duke
2005-02-06 16:32:03 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Het adres van de alcatel is 192.168.0.1???
(Da's standaard 10.0.0.138 nl.!)
Als je het over dat DNS-achtervoegsel hebt dat bij je win XP machine
staat,ja....dat mag je negeren. Wel in de tcp/ip instellingen bij DNS
(primary) het ip van je router invullen.
WINS kun je vergeten, je draait zelf geen WINS-server. De netwerkkaart
zou ik op 100/full zetten, dat kan jeswitchgedeelte van je router
welaan, en zorgt voor wat minder fouten.
Gerard Bok
2005-02-06 12:48:36 UTC
On Sat, 05 Feb 2005 20:40:32 +0100, Thin White Duke
Post by Thin White Duke
[...]
Dat lijkt logisch. Maar ik heb onlangs een middagje zitten
klieren en dat wil ik anderen graag besparen :-)

Bij een fout ingestelde router (in mijn geval een Sitecom) blijkt
het mogelijk, dat de hele bak 'transparant' staat.
Zo kreeg bij mij de eerste PC keurig een IP nummer en de hele
riedel. En de tweede en volgende PC's helemaal niks.

Bleek, dat de eerste PC zijn informatie van de DHCP server van de
provider kreeg. En dus prima werkte.
Iedere volgende PC vroeg om 'nog een IP nummer' en kreeg dus
helemaal niks!
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Marix
2005-02-06 13:10:34 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Ik was er vanuit gegaan dat OP begreep dat de router als DHCP server moet
zijn ingesteld en niet als DHCP client.
Gerard Bok
2005-02-06 14:10:53 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Daar ging mijn bericht niet over. De situatie waar ik voor
waarschuwde is die, waarbij de router zich feitelijk gedraagt als
een switch. Dus LAN en WAN aansluitingen transparant
doorverbindt.

Overigens klopt je opmerking ten aanzien van de router niet:
die staat gelijktijdig als DHCP client op de Wan-port en DHCP
server op de LAN poort te draaien.
En als hij dan ook nog NAT toepast, kunnen alle aangesloten PC's
internetten :-)
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Marix
Mea culpa, je hebt gelijk...
alldaritemoves
2005-02-07 11:08:03 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Dus dat zou wellicht de oplossing zijn?? Enig idee hoe ik bovenstaande in de
praktijk zou kunnen brengen? (tsja, ik ben een 'pain in the ass', ik heb
blijkbaar een stuk minder verstand van het onderwerp dan ik aanvankelijk
dacht.....)
Gerard Bok
2005-02-07 13:11:01 UTC
On Mon, 7 Feb 2005 12:08:03 +0100, "alldaritemoves"
Post by alldaritemoves
Post by Gerard Bok
[...]
Neen, jammer !
De PC die wel op het internet komt heeft een IP nummer dat met
192.168 begint. Dat nummer kun je op 2 manieren krijgen:
- handmatig ingetikt of
- van een locale DHCP server (Die zit dan meestal in je router of
in je modem. Of bij een van de PC's staat het delen van een
internetverbinding aangevinkt.)
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
alldaritemoves
2005-02-07 11:04:55 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Hmmm, dat gaat mijn kennis te boven vrees ik..... Hoe kan ik dan controleren
of m'n router als DHCP (?) server ingesteld staat?? In de modempagina?
alldaritemoves
2005-02-07 12:48:14 UTC
ok, op die alcatel pagina (die inderdaad dus via 192.168.0.1 en niet de
standaard 10.0.0.138 te bereiken is, ik dacht dat dat kwam door ofwel het
tweaken ofwel die router ertussen) zie ik dat DHCP als server ingesteld
staat, dat zou dus goed zijn...
Gerard Bok
2005-02-07 13:17:31 UTC
On Mon, 7 Feb 2005 12:04:55 +0100, "alldaritemoves"
Post by alldaritemoves
Post by Marix
[...]
Ik begin zo zoetjes aan te vrezen voor een andere situatie.
Je hebt een ADSL-line, daarachter een getweakte STHome,
daarachter een router en daar weer achter 2 PC's ?

Nou weet ik niet precies wat die tweak in je STHome wel en niet
doet. Maar er is een dikke kans dat je nu een modem en een router
hebt, die alletwee DHCP staan te doen. En dat is niet goed!

Je zult in ieder geval in een van die twee 'automatisch toekennen
van IP adressen' of 'DHCP server' uit moeten schakelen.
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Thin White Duke
2005-02-06 16:35:01 UTC
Post by Gerard Bok
[...]
Als je kijkt naar het ip dat de XP machine krijgt, zie je al dat dat
nooit een ip kan zijn dat de provider uitdeelt!! Dat ie een ip uit een
afgeschermde range, die alleen voor interne netwerken wordt gebruikt.
Hieruit blijkt dat er binnen zijn netwerk een dhcp-server draait die
adressen uitdeelt,en kan hij zionder gevaar zijn win'98 bak op
automatisch verkrijgen van ip adres zetten!
Gerard Bok
2005-02-06 16:59:15 UTC
On Sun, 06 Feb 2005 17:35:01 +0100, Thin White Duke
Post by Thin White Duke
Post by Gerard Bok
[...]
Ik had in zijn oorspronkelijk bericht alleen een subnetmask zien
staan :-)
Maar inderdaad, hij heeft later een intern adres gemailt.
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
A.I. van Berkel
2005-02-08 09:37:10 UTC
["Followup-To:" header set to planet.adsl.]
Post by Thin White Duke
[...]
Dat is hier niet aan de hand. De Windows XP machine krijgt namelijk
een locaal IP adres (192.168.0.* zijn gereserveerd voor locale netwerken).
De DHCP server van je ISP zal deze adressen nooit uitdelen.

Terug naar het originele probleem.
Met de volgende instellingen voor Windows '98 zou het moeten werken:
1) Zet Win98 op automatisch een IP-adres krijgen. Verder niets instellen
Dus geen gateway, geen dns etc.

2) Als dat niet werkt dan:
IP-adres van de machine: 192.168.0.<iets>
<iets> mag zijn elk getal tussen 1 en 255, maar niet hetzelfde als
bij de router of in de Win XP machine. Ik vermoed dat de DHCP-server
van de router begint met uidelen vanaf 61. Geef dus bij voorkeur een
getal tussen 10 en 60 op om ruzie met de DHCP-server en de router te
voorkomen.

Gateway: IP-adres van de router (zelfde als gateway bij WinXP)
DNS: IP-adres van de router (zelfde als DNS bij WinXP)
Subnet mask: 255.255.255.0

Wins e.d. is niet belangrijk voor internet-toegang. Laat het in eerste
instantie met rust.

Als het dan niet lukt om op internet te komen, kijk dan of je de
router of de WinXP machine kunt pingen. Zo niet, dan is er waarschijnlijk
iets aan de hand met de netwerk-kaart of -kabel van de Win98 machine.

Succes ermee,

Arij van Berkel