onweer
Mercurius®
2005-06-03 15:33:38 UTC
Moet ik bij hevige onweer de antennestekker er uit trekken, zodat ik
effe geen tv kan kijken of heeft casema de boel beveiligd tegen
overspanning en blikseminslag?

Hoe zit dat bij adsl? Heeft KPN zich ook beveiligt tegen zulk soort dingen?
no spam
2005-06-03 16:06:12 UTC
Wacht tot het onweer in alle hevigheid is losgebarsten, neem een koperen
buis in de hand en ga op een open veld staan.
Zo test men ongeveer ook adsl centrales, heb ik me laten vertellen.

Ik zou zeggen; probeer het eens en laat ons je conclusie weten.
CeeBee
2005-06-04 19:28:13 UTC
Post by no spam
[...]
Electrifying.
--
CeeBee

***The cookie has spoken***
Desaab
2005-06-04 21:14:20 UTC
Post by CeeBee
Electrifying.
Better shape up, cause I need a man......
Rudolpho
2005-06-04 21:26:17 UTC
Post by Desaab
Post by CeeBee
Electrifying.
Better shape up, cause I need a man......
De OT-meter slaat weer eens uit naar 100 % :-)
Rudolpho
Rob
2005-06-04 22:25:00 UTC
And my heart is set on you...
D.E.
Meer Electrifrying ;o)
Martin P. Hellwig
2005-06-03 17:08:44 UTC
Post by Mercurius®
[...]
Als ik mij niet vergis zijn _alle_ diensten die dmv draad _mogelijk_
door de openlucht gaan zwaar geaard.

Trouwens de kans dat je schade oploopt door emp is aanzienelijk groter
dan directe inslag in dat geval maakt het niet uit of je spul wel of
niet "gestekkerd" is, maw mocht je mogelijke schade hebben door directe
inslag dan is je spul al overleden door de emp voordat je het
spanningsverschil merkt.
mph
Roeland Th. Jansen
2005-06-03 17:26:02 UTC
Post by Martin P. Hellwig
[...]
kortom, gewoon de stekkers laten zitten. Grootste kans dat alles heel
blijft..
http://www.linux-it.nl
A.P.Munnikes
2005-06-03 17:17:10 UTC
Post by Mercurius®
[...]
In beide gevallen: aan de kant van de aanbieder wel, de kpn-centrale zal
dus niet kaport gaan (of de kans is erg klein), maar aan de kant van de
klant is het niet beveiligd. Ken genoeg voorbeelden (vooral in het
buitenland) van computers en faxen die opgeblazen zijn.

Er bestaan ook overspan beveiligers voor, mensen die zelf een antenne
buiten hebben hebben die wel vermoed ik.

Voordat je nu alles eruit trekt. De kans dat het in Nederland gebeurd is
klein en er is geen echte noodzaak het e.e.a. eruit te trekken.

Alfred
Hans van Kranenburg
2005-06-03 17:33:57 UTC
Post by Mercurius®
Moet ik bij hevige onweer de antennestekker er uit trekken, zodat ik
effe geen tv kan kijken of heeft casema de boel beveiligd tegen
overspanning en blikseminslag?
Ik zie zojuist de helft van de zenders wegvallen bij de casema op de TV
hier.

Misschien beveiligen ze door uit voorzorg vanalles los te trekken?

Hans
--
"He who asks a question is a fool for five minutes;
he who does not ask a question remains a fool forever"
Roeland Th. Jansen
2005-06-03 17:57:47 UTC
Post by Hans van Kranenburg
Misschien beveiligen ze door uit voorzorg vanalles los te trekken?
de kans op schade is groter als je de zaak niet afsluit; als je een
stekker ergens uit trekt is de kans alleen groter dat een indirecte
inslag de boel vernielt.....
http://www.linux-it.nl
Dave
2005-06-03 19:56:23 UTC
Post by Hans van Kranenburg
Post by Mercurius®
[...]
Nee. Casema ontvangt de zenders op haar beurt ook van de satelliet. En als
er erg veel regen in de lucht zit wordt het signaal te veel gedempt en weet
de ontvanger van casema geen raad meer met het te zwakke signaal.

Mike Schenk
2005-06-03 20:04:04 UTC
Post by Dave
Nee. Casema ontvangt de zenders op haar beurt ook van de satelliet. En als
er erg veel regen in de lucht zit wordt het signaal te veel gedempt en weet
de ontvanger van casema geen raad meer met het te zwakke signaal.
Dat geldt alleen voor de satellietzenders en niet voor Ned1,2,3, Belgie
1,2 en de BBC.

Mike
Haakmeer
2005-06-03 17:46:30 UTC
[...]
Tegen een inslag valt volgens mij gewoon niet te beveiligen.
Zelf heb ik gezien dat na een inslag de vonken gewoon van het
stopcontact overslog naar de naastegelegen stekkers.
Er komt zoveel energie vrij, dat letterlijk en figuurlijk de
stopcontacten uit de muur vliegen en alle bekabeling samensmelt of in
het ergste geval gewoon opfikt.
--
groetjes
Wijnand
eejee
2005-06-03 19:04:57 UTC
[...]
Vraag ik mij af. Bij mij was na een blikseminslag de
telefoonaansluiting ter ziele, en dan werkt ADSL ook niet meer. Vreemd
genoeg was de kabelaansluiting prima. Niet dat ik daar wat aan had: van
zowat alle elektrische apparaten, dus ook van TV, radio en pc , was de
voeding kapot.
--
eejee
elektropost*at*planet*dot*nl
Loetje
2005-06-03 19:14:56 UTC
[...]
Een aantal jaren geleden kreeg een kleine centrale in Friesland een
voltreffer te verwerken (bliksem sloeg in de grond en kwam via de kabels in
de centrale uit). Van de centrale bleef vrijwel niets over, op een grote
plak gesmolten plastic en metaal na. De kabels die uit de grond gehaald
werden, waren 'verpakt' in een soort glazen omhulsel omdat het zand
gesmolten was.

Loetje
CeeBee
2005-06-03 19:38:54 UTC
Post by Loetje
[...]
Hadden ze de stekker er maar uit moeten trekken.
--
CeeBee

***The cookie has spoken***
Rene
2005-06-04 21:08:04 UTC
Post by CeeBee
Post by Loetje
[...]
Tip: als je een kabel eruit trekt, vergeet dan niet 'm minimaal 1 meter van
het contactpunt te leggen. Anders 'springt' de vonk nog over.
--
Rene

cum prophetia defecerit dissipabitur populus
Robert Paats
2005-06-04 08:26:49 UTC
Post by Loetje
[...]
Inderdaad dat is het grootste probleem. Hoe goed de boel ook is
beveiligd die kabels moeten toch naar binnen en veroorzaken een gat in
je beveiliging.

Alleen de kans dat het bij je thuis gebeurd is relatief klein.
Mercurius®
2005-06-04 07:58:03 UTC
Bedankt allemaal, ik ben er niet veel wijzer op geworden.
Ik heb de hele avond zonder stroom gezeten, ik heb alles afgesloten, zo
bang was ik.
Ik ga toch kijken of mijn installaties tegen onweer kan beveiligen door
een erkend isntallateur
r***@xs4all.nl
2005-06-04 08:19:53 UTC
Post by Mercurius®
[...]
Telecom bedrijven als KPN hebben zich zelf inderdaad beveiligt en dat
geld ook voor bedrijven kabel bedrijven. Alleen er zijn nog altijd
beperkingen aan die beveiliging. De kabels moeten nog altijd
apparatuur in en bij een inslag direct in een kabel valt niet extreem
veel te doen.

Ik heb een keer foto's gezien van een GSM basestation waarbij de
bliksem was ingeslagen in de kabel van het enrgiebedrijf. De meter
kast was van de muur geslagen en stukken plastic kabel goot waren
gesmolten en alle electronica in het betonnen huisje was overleden.

Als je daar binnen had gezeten dan had je het waarschijnlijk niet
overleefd! Als de blikse echter in de 30 meter hogen mast was
ingeslagen dan was er niets aan de hand geweest omdat daar
voorzieningen voor zijn getroffen.

Als je echter de apparatuur in de woning wilt beveiligen dan kan je
het beste alle stekkers los trekken hoofdschakelaar omleggen stoppen
er uit, cai loskoppelen en de telefoon lijn los koppelen.
D.J. Reijnhout
2005-06-04 08:37:30 UTC
Post by Mercurius®
Moet ik bij hevige onweer de antennestekker er uit trekken, zodat ik
effe geen tv kan kijken of heeft casema de boel beveiligd tegen
overspanning en blikseminslag?
Ik denk niet dat casema daar over nagedacht heeft.
Maar als je je tv / radio hebt aangesloten aan een wcd met randaarde hoef je
je geen zorgen te maken
Post by Mercurius®
Hoe zit dat bij adsl? Heeft KPN zich ook beveiligt tegen zulk soort dingen?
KPN heeft zich daar uiteraard tegen beveiligt.

Groeten,
Dick
Rudolpho
2005-06-04 09:44:40 UTC
Post by D.J. Reijnhout
Post by Mercurius®
[...]
Ik hoop, dat je dat niet serieus meent.
Een spanning van 100 kV kan al een afstand van 10 cm zonder probleem
overbruggen en een bliksem kilometers.
Rudolpho
Ian Nendels
2005-06-04 09:49:59 UTC
Post by Rudolpho
Post by D.J. Reijnhout
Post by Mercurius®
[...]
yep en nog iets,
tv's, radio's e.d. zijn "dubbel geisoleerd" en hebben daardoor een
"platte stekker" zonder randaarde aansluiting. Dus maakt het niks uit of
ze in een wcd met of zonder randaarde aangesloten zitten.
--
Ian Nendels <***@inendels.nl>
Website: http://www.inendels.nl
Mercurius®
2005-06-04 15:30:18 UTC
Bij blikseminslag zal de aardelektrode het spanningsverschil kunnen
opvangen, waar door de hoge spanning naar de groepenkast gaat en op de
aardrail over springt naar je bedrading, met alle gevolgen.
Rene
2005-06-04 21:12:24 UTC
Post by Rudolpho
Post by D.J. Reijnhout
Post by Mercurius®
[...]
Inderdaad. Denk maar na: lucht is een isolator. Kun je nagaan wat er
mogelijk is als bliksem met gemak kilometers door de lucht (een isolator!!!)
gaat.

Nee: tegen een direct hit (of een overspanning door een inductietrechter in
de buurt van een direct hit) kan niets beschermen (nou ja, er zijn wel
mogelijkheden, maar dat is voor de particulier niet echt realistisch. In
antenneleidingen zou je bijv. een bliksembeveiliging kunnen opnemen (een
soort buisje, gevuld met een gas. Bij een directe inslag wordt de spanning
naar aarde afgevoerd. Het is echter de vraag, hoe goed je aarde is!!!)).

Ik zou de stekkers eruit trekken en een eindje weg leggen. Erin laten zitten
omdat je randaarde hebt? Je groen/gele randaarde smelt bij een directe
inslag.

Steve
2005-06-04 09:50:59 UTC
Ook bliksem-inslag, antennekabel- tv/radio- snoer- geaard wcd is mogelijk.
Als elektricien heb ik een verbrand groepenkast/aardlekschakelaar gezien.
Inslag via CAI- toestel- snoer en aardleiding.
Belangrijk is een goed ge-aard elektrische huisinstallatie (aardweerstand).
Een periodieke controle/meting.
Dick
Rene
2005-06-04 21:08:40 UTC
Post by Mercurius®
Hoe zit dat bij adsl? Heeft KPN zich ook beveiligt tegen zulk soort dingen?
KPN heeft zich daar uiteraard tegen beveiligt.
Alleen bij de centrales.
Post by D.J. Reijnhout
Groeten,
Dick

Marti
Dacht dat jij alles wist Michael staat het niet in de NEN ??:-)
Mercurius®
2005-06-04 15:32:24 UTC
Ach, wer een discussie op gang helpen, zo leren we weer wat.
Tuurlijk weet ik over veiligheidsaarding, als mede over bliksem aarding
beveiliging.
Jan
2005-06-04 20:55:37 UTC
Als hij inslaat bij jou in de buurt , dan is het over voor je modem en bijna
alles wat er aan vast zit.

De servicedienst van kpn heeft het met onweer altijd druk, het kan namelijk
dat er bliksem in een telefoonkabel slaat bij jou in de buurt.
maar vaak slaat hij via de stroomkabel in.,en dan moet er een hoop aan
comunicatie spullen vernieuwd worden.
--
Groeten Jan
Rene
2005-06-04 21:15:54 UTC
Post by Jan
[...]
Of het slaat op de waterleiding, Gasleiding. En puur door inductie gaat er
dan een stroom lopen in je telefoonleiding. Er hoeft geen initieel contact
te zijn tussen je telefoonleiding of 220-leiding met de oorspronkelijke
bliksemflits. Het kan - via inductie - op een heel andere manier
binnenkomen.

Rene
2005-06-04 21:06:47 UTC
Post by Mercurius®
[...]
Het is niet beveiligd en er is een redelijk risico.

Er zijn bij blikseminslag twee zaken mogelijk:

1. Directe inslag. De gevolgen lijken me duidelijk.

2. Inductietrechter: rondom een directe inslag is er een zone (sommigen
menen van zo'n 1000 meter) waarin er stromen gaan lopen door geleiders (de
inductietrechter). Als er leidingen zijn met een redelijke impedantie of
zelfinductie (bijv. 600 Ohm bij een telefoonlijn), zal er door de grote
stromen een grote spanningsval optreden. En wat daar de gevolgen van zijn,
lijkt me duidelijk.

Bird
2005-06-05 10:27:37 UTC
Post by Mercurius®
[...]
Je moet zorgen dat je modem geaard is :-p

Gr,
Arne Vogel.
Marti
gaan we weer
D.J. Reijnhout
2005-06-05 19:55:45 UTC
Post by Bird
Post by Mercurius®
[...]
En als je je modem nu niet kunt aarden omdat je geen randaarde in de buurt
hebt, kun je dan ook de kabeltjes uit je splitter halen?
Post by Bird
Gr,
Arne Vogel.