USB-modem goede optie?
Wouter
2004-09-12 12:33:42 UTC
Ik ben voor mijn schoonouders ADSL aan het regelen. Veel aanbiedingen,
tegenwoordig vaak met gratis USB-modem.
Nu hoor ik van verschillende kanten dat een USB-ADSL-modem vaak problemen
geeft met de verbinding (minder stabiel dan een Ethernetmodem). Klopt dat,
wie heeft daar ervaringen mee? Toch maar wat meer centjes neertellen voor
een betere modem?
Het gaat overigens om ADSL op één pc, en ze zijn niet van plan dit uit te
breiden naar een intern netwerk. Het blijft er gewoon één.

Wouter.
M@rin@
2004-09-12 12:37:58 UTC
Ik heb zelf nog steeds de oude USB modem (de groene rog) en er hangen zelfs
twee compies aan deze internetverbinding, dmv netwerkkabel.....ik heb er
geen klachten over, werkt hier heel goed...
Wouter.
Aspire
2004-09-12 13:51:10 UTC
Post by Wouter
[...]
Hier hetzelfde verhaal, groene rog.Werkt al jaren naar tevredenheid. Nog
géén net werk maar komt er wel.

Ron
The Docter
2004-09-12 14:44:27 UTC
Post by Wouter
[...]
Idem, al ruim 2 jaar het groene usb monster. De eerste is wel defect gegaan,
maar op marktplaats voor een prikkie weer hetzelfde type gekocht.
Henk
2004-09-12 14:48:01 UTC
Post by Wouter
[...]
Wouter,

Je zegt het eigenlijk zelf al: JIJ regelt iets voor je schoonouders en de
reden zal zijn dat je schoonouders niet zoveel verstand hebben van
computer/configuraties. En dit bedoel ik niet negatief, hoor! Maar als er
iets is zal jij er voor opdraaien om het op te lossen.

Bij een ethernetmodem wordt de internetverbinding gemaakt door de modem en
bij een USB-modem door de computer. Bij de laatste optie is het iets
ingewikkelder te configureren maar tegelijkertijd ook eenvoudiger om iets te
verneuk. . . .
Bij een ethermodem (voorzien van een wachtwoord) zal dus ALTIJD een
internetverbinding afgegeven worden naar alles wat daarop aangesloten is
mits automatisch een IP-adres en DNS aangevinkt staat.

Dus ondanks dat ik lees dat anderen goede ervaringen hebben met een
USB-modem verwijs ik deze optie naar de VUILNISBAK!

Henk
Aspire
2004-09-13 04:39:52 UTC
Post by Henk
Post by Wouter
[...]
En zo mag natuurlijk iedereen z'n eigen mening ventileren.... :-)

R.
Yamaska
2004-09-13 20:52:52 UTC
Post by Wouter
Post by Henk
[...]
Ergens heeft hij wel een goed punt hoor hahaha. Trouwens als je pech
hebt staat USB powersave aan en wordt je elke paar uur gebeld door je
schoonouders omdat de verbinding er weer uit ligt ;-)

Pete
Madame Blablavatsky
2004-09-20 10:51:47 UTC
Post by Yamaska
Trouwens als je pech
hebt staat USB powersave aan en wordt je elke paar uur gebeld door je
schoonouders omdat de verbinding er weer uit ligt ;-)
Dat probleem heb ik: om de paar uur valt de verbinding weg.

Ik gebruik win98 se met usb modem (de paarse).
Waar kan ik de 'usb powersave' vinden en aan/uit zetten?

Bedankt
CeeBee
2004-09-23 11:18:36 UTC
Post by Madame Blablavatsky
Ik gebruik win98 se met usb modem (de paarse).
Waar kan ik de 'usb powersave' vinden en aan/uit zetten?
Uit het bolle hoofd: kijk eens bij de eigenschappen van het modem (ik
geloof via zoiets als start > configuratiescherm > systeem >
apparaatbeheer > hardware). Op één van de tabbladen (energiebeheer) van
de apparaateigenschappen staat 'dit apparaat mag de computer
uitschakelen om energie te besparen". Als dat aangevinkt staat,
afvinken.
Wellicht helpt dat.

En zo niet - nog een reden voor de OP om voor een ethernetmodem te
kiezen. :)
--
CeeBee

"I don't know half of you
half as well as I should like;
and I like less than half of you
half as well as you deserve."
jan l.
2004-09-23 20:54:21 UTC
"CeeBee" <***@start.com.au> schreef in bericht news:***@195.121.6.67...

> [...]
| afvinken.
| Wellicht helpt dat.
|
| En zo niet - nog een reden voor de OP om voor een ethernetmodem te

Ook ik gebruik win98 se met usb modem (de paarse).
Het modem werkt perfect en ik heb nergens een USB powersave kunnen
vinden!
Ook in de modem handleiding wordt met geen woord gerept over een
powersave mogelijkheid.

mvg,
Jan
CeeBee
2004-09-23 21:39:26 UTC
Post by jan l.
[...]
Windows beheert dat. Iedere USB-hub kun je in Windows instellen om uit te
schakelen om het broeikaseffect tegen te gaan :)) Kijk maar eens bij in de
hardwaresectie bij apparaatbeheer, bijvoorbeeld onder USB-hoofdhubs.

Een vergelijkbaar plaatje vind je ook onder Win98, hier voor de gewone
hoofdhub op mijn laptop:

Er duiken regelmatig vragen op van mensen die om onverklaarbare wijze
ineens hun USB-modem uit zien gaan. Hij staat dan meestal in energiebeheer
op "uitschakelen mag".

Overigens zijn netwerkkaarten ook zo in te stellen, maar als je (ethernet)
modem de verbinding maakt (als router fungeert) doet dat er niet toe.
Zodra de boel weer tot leven wordt gewekt (slaapstand, standby) is er weer
verbinding. Met een USB-modem dat een VPN-verbinding opzetten nodig heeft
is dat natuurlijk lastig. Dan moet er na de powersave weer worden
"ingebeld".

Ook al heb je maar één PC, en heb je niet veel ingewikkelde wensen, een
ethernetmodem die de verbinding opzet en onderhoudt is toch wel lekker
makkelijk.

Van dat USB-modem vind ik overigens niks hoor. Prima wat mij betreft. Als
-ie goed werkt: houden tot -ie in elkaar stort. Nergens voor nodig om een
perfect werkende combo om te bouwen.

Maar als ik nu zou moeten beslissen tussen een ethernetmodem en een usb-
modem, en ik zou alleen wat typen op die computer van me, en een spelletje
tetris, en zo nu en dan een e-mail en wat webpagina's, zou ik _toch_ voor
het gemak van een ethernetmodem kiezen. YMMV.

half as well as you deserve."
Nyoman
2004-09-14 10:27:18 UTC
On Sun, 12 Sep 2004 14:33:42 +0200, klopte "Wouter"
Post by Wouter
[...]
Het USB-modem (groene rog) geeft een grotere belasting op de
processor, het Ethernet nagenoeg niets, afhankelijk van de snelheid
van de pc. Op een 400er zat de processor bijna op 70% bij downloaden,
dus kan je ernaast weinig meer doen. Het is dus afhankelijk van wat
voor pc je gebruikt wat met een ethernetmodem niets uitmaakt

hrschp
2004-09-18 11:54:14 UTC
Post by Nyoman
[...]
en zo is het maar net.
Ook problemen van USB powersaving (zie het draadje hieronder over
internetverbinding die na 1-2 uur uitvalt) heb je niet. Kortom voor een
paar 10-tjes meer heb je 10x beter spul. Mijn alcatel ethernet modem is
al ruim 3 jaar probleemloos aan het adsl-en.

Ethernet rulez

JP