Planet heeft geen officiele newsserver?!?!?
Joris 3 Pinter
2005-02-18 16:53:09 UTC
Hallo,
Zojuist met Planet gebeld om te klagen over de time-outs bij de
nieuwsgroepen, ondanks adsl. Krijg ik te horen dat de server news.planet.nl
eeen testserver is en dat je er niet te veel van kunt verwachten...
Is dit waar en is dat bij andere providers ook zo?
Joris (met stomheid geslagen).
Pascal
2005-02-18 18:10:21 UTC
Post by Joris 3 Pinter
[...]
news.planet.nl is gewoon een officiele server. En ja die is in de
avonduren (te) druk. Ik denk dat ergens in april de huidige
news.planet.nl vervangen wordt.

Groet,
Pascal
cmkools
2005-02-18 18:42:40 UTC
On Fri, 18 Feb 2005 17:53:09 +0100, "Joris 3 Pinter"
Post by Joris 3 Pinter
[...]
Newsserver krijg je er gratis bij. Het is geen primaire service van de
provider.
Meeste newservers zijn ook in particuliere handen.
Dus daar vragen voor een accountje:-)
--
server: news.kools-online.com
web: http://www.kools-online.com
Info: http://portal.kools-online.com
Joris 3 Pinter
2005-02-18 20:56:13 UTC
Post by cmkools
Newsserver krijg je er gratis bij. Het is geen primaire service van de
provider.
Meeste newservers zijn ook in particuliere handen.
Dus daar vragen voor een accountje:-)
Dat heb ik nooit geweten. Bedankt voor de info.
Joris.
Eejee
2005-02-18 21:16:01 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Post by cmkools
[...]
Waarschijnlijk omdat het onzin is.
--
Eejee
elektropost*at*planet*dot*nl
cmkools
Eejee
2005-02-19 09:56:37 UTC
Post by cmkools
Post by Eejee
Post by Joris 3 Pinter
Post by cmkools
[...]
Klopt. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen dit zomaar van elkaar
nabauwt. Neem Planet zelf: net als zowat alle providers hebben ze al
vanaf het begin (ik schat 1993-1994) een nieuwsserver, want toegang tot
usenet was ook toen een van de primaire services, net als mail, www en
nog wat andere zaken die nu niet meer bestaan. Het feit dat er steeds
meer commerciële newsservers opduiken, is het gevolg van het feit dat
veel providers deze service wat lieten versloffen en vooral niet zijn
meegegroeid met de toenemende stroom binaries. De newsserver is dus NIET
gratis, maar zit gewoon in de abonnement verdisconteerd en zou dus ook
moeten meewegen in de keuze voor een bepaalde provider. En het staat
Planet goed dat ze in de vorm van Nova (dat is de testserver die de
helpdesk bedoelt) hun verantwoordelijkheid nemen en de newsserver
upgraden naar de eisen van deze tijd. En by the way: Nova heeft deze
dagen door die upgradewerkzaamheden inderdaad wat problemen.
Joris 3 Pinter
2005-02-19 16:43:33 UTC
Post by Eejee
[...]
Planet helpdesk (telefonisch) heeft mij tot 3x toe bevestigd (in 1 en
hetzelfde gesprek) dat ALLE nieuwsgroepen servers, test servers zijn en dat
er voorlopig geen verbetering komt, maar goed.

Ik vind ze alledrie (news.planet.nl, nova.planet.nl en tekst.planet.nl) erg
moeizaam en vaak erger ik me er aan, of te traag, time-outs, weinig
retentie, ... er is elke keer wat en dat is al ruim een jaar zo. Zie ook de
klaagzangen in adsl.planet.nl. Maar hopelijk komt er verbetering in.

Joris.
Eejee
2005-02-19 17:48:47 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Post by Eejee
[...]
Je vergeet er eentje: text.nova.planet.nl. Die werkt prima. De
klaagzangen in planet.adsl betreffen vaak de servers news.planet.nl en
binaries.news.planet.nl, die beide altijd al bedroevend zijn geweest.
'Klaagzangen' over Nova vind je vooral in de nieuwsgroep planet.nova.
Daar zijn ook regelmatig posts van de bouwers ervan te vinden, die je op
de hoogte stellen van de werkzaamheden. Er staat toevallig nu een
uitgebreide uitleg.

Er zijn overigens ook andere tekstservers waar je moeiteloos bij kunt
(en die ik ook gebruik), zoals fb1.euro.net en (alleen voor
micorosoftgroepen) msnews.microsoft.com.
Joris 3 Pinter
2005-02-19 19:12:15 UTC
Post by Eejee
Je vergeet er eentje: text.nova.planet.nl. Die werkt prima. De
klaagzangen in planet.adsl betreffen vaak de servers news.planet.nl en
Excuses, ik bedoelde ook text.nova.planet.nl

Daar komt het nog al eens voor dat een mailtje pas na 24 uur zichtbaar
wordt. Bovendien is van deze de retentie erg laag. 1 dag niet ingelogd en je
mist
een heleboel berichten, waaronder reacties op mijn berichten. Dat vind ik
vervelend. Maar goed, mede door dit draadje kijk ik het nog maar eens
een tijdje aan.
Groet,
Joris.
Thin White Duke
2005-02-19 23:06:52 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Post by Eejee
[...]
Je moety ook niet mailen maarposten.....;-)
Post by Joris 3 Pinter
[...]
Dat kan ik niet echt met je eens zijn. Ik ben pas nog een weekje wezen
skieen, en bij thuiskomst meteen de groepen ingedoken. Alle berichten
van die week werden keurig netjes opgehaald. Iig van de groepen op
text.nova.nl waarop ik me geabbonneerd heb!
Joris 3 Pinter
2005-02-20 08:54:25 UTC
Post by Thin White Duke
Je moety ook niet mailen maarposten.....;-)
Zojuist de hele FAQ van usenet doorgelezen maar het verschil
tussen mailen en posten wordt niet uitgelegd.
Joris.
Thin White Duke
2005-02-20 16:22:35 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Post by Thin White Duke
Je moety ook niet mailen maarposten.....;-)
Zojuist de hele FAQ van usenet doorgelezen maar het verschil
tussen mailen en posten wordt niet uitgelegd.
Joris.
(Let op de smiley achter m'n opmerking, dat betekent dat ik een grapje
maakte...)

Ach, er is ook geen verschil, het zijn ook maartermen die je met
bepaalde diensten verbindt.
Joris 3 Pinter
2005-02-20 20:05:48 UTC
Oeps, niet gezien....
CeeBee
2005-02-19 20:11:06 UTC
Post by Joris 3 Pinter
[...]
Dan hebben ze je drie keer onzin verteld. News.planet.nl is gewoon
de eigen nieuwsserver van Planet, en die is zeker niet al tien jaar
testserver.
Zoals gebruikelijk hebben ze op een helpdesk van een
internetprovider weer eens de klok horen luiden zonder dat ze wisten
waar de klepel hing.
Post by Joris 3 Pinter
[...]
De nova-server is een testserver voor Planet, en die testserver is
van een andere dochteronderneming, een zusje van Planet, KPN Planet
Technologies, als _ik_ het wel goed heb begrepen.

Planet Technologies is de samengevoegde vroegere ICT-afdelingen van
Planet Media Groep en HetNet, en nu valt de club onder KPN vaste
net. Ze verzorgen en ontwikkelen zowel voor de eigen broertjes en
zusjes als voor de buitenwacht Internet/ICT-oplossingen. Een betere
nieuwsserver ontwikkelen, nu getest als nova.planet, is daar dus één
project van.

Met andere woorden: omdat de eigen news servers van planet zo
donders traag zijn geworden, en de traffic niet meer bij kunnen
houden, worden er nieuwe getest en uiteindelijk ook ingezet.

De opmerking van Planet helpdesk zou dus moeten zijn: je hebt
gelijk, we werken eraan.
--
CeeBee

"I don't know half of you
half as well as I should like;
and I like less than half of you
half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-19 23:12:50 UTC
Post by CeeBee
Post by Joris 3 Pinter
[...]
Waar, maar de leeftijd van een server zegt niets over de status. Kijk
bijv. maar naar newszilla van XS4All.....die bestaat toch ookal weer
een jaar of 8, zo uit m'n hoofd, en daar staat nog steeds dat die in de
experimentele fase is. Er is zelfs door de beheerders al gezegd dat
newszilla ook nooit uit de testfase zal komen.
Post by CeeBee
De nova-server is een testserver voor Planet, en die testserver is
van een andere dochteronderneming, een zusje van Planet, KPN Planet
Technologies, als _ik_ het wel goed heb begrepen.
Je hebt het bijna goed begrepen. De enige aanvulling hierop is dat de
server ook voor andere providers is opgezet. Zo hebben klanten van een
belgische provider toegang of toegang gehad tot de server.
Oei.....je vraagt nu wel erg veel van die jongens hoor....;-)
CeeBee
2005-02-20 00:15:48 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
En wat heb ik volgens jou dan niet begrepen?

half as well as you deserve."
Thin White Duke
Dat de server niet alleen voor Planet is opgezet!
CeeBee
2005-02-20 21:47:01 UTC
Post by Thin White Duke
Dat de server niet alleen voor Planet is opgezet!
En waar zeg ik dat die server _alleen_ voor Planet is opgezet?

half as well as you deserve."
Thin White Duke
[/quote]
CeeBee
2005-02-21 02:24:49 UTC
Post by Thin White Duke
[quote]
De nova-server is een testserver voor Planet, en die testserver
is van een andere dochteronderneming, een zusje van Planet, KPN
Planet Technologies, als ik het wel goed heb begrepen.
[/quote]
Dat heb je inderdaad goed gequoot. Maar dat was mijn vraag niet.

Want ik vroeg: waar heb ik nou gezegd dat het uitsluitend een server
voor Planet Internet is, en niet voor andere providers?

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-21 12:25:05 UTC
Post by CeeBee
Post by Thin White Duke
[quote]
[...]
Ben je nou zo snel op je pik getrapt, of ligt dat aan mij???
Lees de quote dan eens goed: ....is een testserver voor Planet.
Daar maak ik toch echt uit op dat je bedoelde dat Nova specifiek voor
Planet is opgezet.
CeeBee
2005-02-21 17:31:32 UTC
Post by Thin White Duke
Ben je nou zo snel op je pik getrapt, of ligt dat aan mij???
Dat laatste zou best wel eens kunnen.

half as well as you deserve."
Pim
2005-02-19 16:19:15 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Post by cmkools
[...]
Volgens mij is dat niet juist. Je betaalt aan Planet als provider een
behoorlijk bedrag voor een totaalpakket en nieuwsgroepen behoren daar gewoon
bij.

Pim
CeeBee

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-19 23:16:40 UTC
Post by CeeBee
Post by Pim
Volgens mij is dat niet juist. Je betaalt aan Planet als
provider een behoorlijk bedrag voor een totaalpakket en
nieuwsgroepen behoren daar gewoon bij.
Tuurlijk.
Waarom is dat zo natuurlijk???
Als je de AV goed leest,zul je zien dat je krijgt waar je voor betaalt:
Toegang, en meer niet!
Toegang tot het world wide web, toegang tot de mailservers, toegang tot
de nieuwsserver(s), enz. Nietmeer en niet minder. Het lijkt
haarkloverij,maar als het er (juridisch) op aan komt, levert Planet
precies wat ze beloven, nl. toegang.
Overigens vind ik dat hoge bedrag aan Planet wel meevallen. Mensen
roepen telkens maardat ze 55 euro (basic) betalen aan Planet,maar in
feilte betaal je maar 24,95 aan Plaet. De rest betaal je aan de KPN....
CeeBee
2005-02-20 00:58:08 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Precies, daar hebben we het over. We krijgen van Planet tegen
betaling toegang tot mail-, web- en nieuwsservers. Wat probeer je
hier nu precies mee duidelijk te maken?

De discussie ging erover of de nieuwsserver een faciliteit is die
"er gratis bij komt". Antwoord: nee, dat is niet het geval. Planet
biedt haar abonnees toegang tot twee nieuws servers.

Planet vermeldt dat:
"Planet Internet biedt de abonnees twee news servers. Eén news
server biedt gewone nieuwsgroepen met tekstberichten
(news.planet.nl). De andere news server biedt bovendien
nieuwsgroepen waarin voornamelijk berichten met attachments worden
gepost. Deze berichten met attachments zijn bekend als: binaries
(binaries.news.planet.nl)."

Planet doet niets gratis. Alles wat ze doen wordt betaald door
abonnees, van mail- en webservers tot de nieuwsservers die ze
aanbieden.

Nova.planet is een server die toegankelijk is zonder _extra_
kosten; news.planet is de reguliere server waar je betaalde toegang
tot hebt, en die, zoals Pim ook al zei, gewoon in het dienstenpakket
van Planet zit.

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-20 16:26:49 UTC
Post by CeeBee
Post by Thin White Duke
[...]
Precies wat er staat! Je krijgt toegang. Nergens krijg je garanbtie dat
je er ook daadwerkelijk iets mee kunt. Zoals ik al zei, het lijkt
haarkloverij, maar juridisch gezien is het een groot verschil.
Post by CeeBee
De discussie ging erover of de nieuwsserver een faciliteit is die
"er gratis bij komt". Antwoord: nee, dat is niet het geval. Planet
biedt haar abonnees toegang tot twee nieuws servers.
En dat heeft toch ook iedereen?? Dat er (bijna) niets binnenkomt op
bijv. de bin server, doet daar niets aan af. Die toegang heb je,
nergens staat dat je er ookiets mee kunt!
Post by CeeBee
[...]
Nee, de *TOEGANG* tot die server zit in het dienstenpakket. Hoe en wat
je er verder mee kunt, wordt niet gespecificeerd.
CeeBee
2005-02-20 22:28:25 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
<snip>
Post by Thin White Duke
Nee, de *TOEGANG* tot die server zit in het dienstenpakket. Hoe
en wat je er verder mee kunt, wordt niet gespecificeerd.
Nou en of wordt dat gespecificeerd, en een aantal aanvullende
diensten staat nota bene in de Algemene Voorwaarden _zelf_ genoemd.
Er wordt daar een _apart_ hoofdstukje gewijd aan zowel het gebruik
van e-maildiensten als aan personal homepage-ruimte.

Maar daar zijn de Algemene Voorwaarden helemaal niet voor bedoeld.
Afgezien van het feit dat wie alleen maar een werkende lijn met
Planet zou hebben, helemaal niets heeft.

De uitleg die jij erbij bedenkt zou kunnen leiden tot zoiets als een
huis huren zonder het recht op het gebruik ervan.
Je betaalt huur, krijgt een sleutel, maar je hebt geen recht op het
gebruik van de binnen- en buitenruimtes. Het hangt van de verhuurder
af waar hij je wil toelaten om het te gebruiken. Dat zou een mooi
feest worden.

Je hebt een _abonnement_ genomen bij je provider. Dat abonnement
bepaalt wat je daar voor krijgt.
Hoe je je dient te gedragen, en hoe Planet zich dient te gedragen
tijdens die abonnementsperiode, _dat_ staat in Algemene Voorwaarden.
Daarom heten ze ook _Algemeen_.

Algemene voorwaarden zijn vergelijkbaar met regelend recht. Je
_hoeft_ geen gebruik te maken van de abonnementen van Planet, maar
_als_ je het doet, dan op deze manier.
Net als verkeersregels. Je mag zelfs kiezen of je gebruik maakt van
het verkeer, maar als je het doet, dien je je aan die verkeersregels
te houden.

Jij maakt er wat moois van. Juridische haarkloverij is
_haarkloverij_, geen _oplichting_.

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-20 23:11:02 UTC
Post by CeeBee
Jij maakt er wat moois van. Juridische haarkloverij is
_haarkloverij_, geen _oplichting_.
ehhhh.....dat is niet wat ik er van maak, maar de rechters!
Over dit hele gedoe is nl. een aantal jaar terug al eens een uitspraak
gedaan in Den Haag, in een zaak aangespannen door een gebruikersgroep
tegen Casema.
Ook daar was een nieuwsserver die niet of nauwelijks te gebruiken was.
De rechter heeft toen besloten dat er betaalt werd voor de toegang,
niets meer en niets minder.
Maar waarom voel je je persoonlijk aangevallen???
CeeBee
2005-02-21 02:33:38 UTC
Post by Thin White Duke
[...]
Heel juist, toegang tot de _newsserver_, niets meer en niets
minder. Dat ging dus niet over het recht op de aangeboden
_dienst_, maar over de _kwaliteit_ van de aangeboden dienst. De
dienst "news server" was en bleef er gewoon, hoe slecht ook.

Daar ging de hele discussie over. "Betaal je nou voor de Planet
news server ja of nee?" Het antwoord is niet "Nee, want het is
een gratis service die erbij komt en waar je geen recht op hebt",
of "nee want je krijgt alleen maar toegang" wat dat dan ook mag
betekenen, maar "ja, dat zit in je abonnement". Mijn antwoord
Post by Thin White Duke
Je betaalt aan Planet als
provider een behoorlijk bedrag voor een totaalpakket en
nieuwsgroepen behoren daar gewoon bij.
Zoals ik je al heb proberen uit te leggen, haal je wat
terminologie door elkaar.
Post by Thin White Duke
Maar waarom voel je je persoonlijk aangevallen???
Maar waarom kom je met dit soort onzindelijke argumenten als de
discussie klaarblijkelijk niet helemaal gaat zoals jij het zou
willen?

Je gaat toch niet vertellen dat andere mensen die jou op je
vergissingen wijzen dat alleen doen omdat ze zich _persoonlijk_
voelen aangevallen?
Mogen we met jou niet discussiëren? Moeten we soms deemoedig het
hoofd buigen, omdat ieder meningsverschil over dingen die jij
abusievelijk als vaststaande feiten presenteert per definitie een
persoonlijke aanval is?

Je hebt het verhaal niet goed begrepen. Dat geeft toch niets? Daar
is deze discussie toch juist om begonnen?

Waarom vind _jij_ het eigenlijk zo erg als iemand je dat vertelt?

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-21 12:35:08 UTC
Post by CeeBee
Post by Thin White Duke
[...]
Dus zeggen we hetzelfde....
Post by Thin White Duke
Je betaalt aan Planet als
provider een behoorlijk bedrag voor een totaalpakket en
nieuwsgroepen behoren daar gewoon bij.
Nog steeds krijg je dan precies waarje voor "betaalt"
Daarbij, druk dat dan eens in geld uit? Dat is niet te doen omdat het
een dienstenpakket betreft.
Post by CeeBee
Zoals ik je al heb proberen uit te leggen, haal je wat
terminologie door elkaar.
Ik denk dat je dat dan toch bij de meeste vraagstellers moet gaan
zoeken.
Die vragen zich af waarom ze betalen en niets van die server af kunnen
zuigen.
Post by CeeBee
Post by Thin White Duke
Maar waarom voel je je persoonlijk aangevallen???
Maar waarom kom je met dit soort onzindelijke argumenten als de
discussie klaarblijkelijk niet helemaal gaat zoals jij het zou
willen?
Ik neem toch aan dat je "onzinnig" bedoeld??
Overigens zal het mij een zorg zijn of die discussie "gaat zoals ik
wil". Dat si op zich al niet mogelijk, omdat je dan geen discussie
hebt.
Post by CeeBee
Je gaat toch niet vertellen dat andere mensen die jou op je
vergissingen wijzen dat alleen doen omdat ze zich _persoonlijk_
voelen aangevallen?
Gezien je antwoorden in andere draadjes, kwam het op mij wel over of je
je persoonlijk voelde aangetast. Dat jij vindt dat ik me vergis, is
jouw punt. Gelkukkig niet het mijne, anders viel er niet meer te
discusieren.
Post by CeeBee
[...]
Wat doe je nou kleinerend?? Dacht je dat je daarmee een discussie kan
stoppen? We kunnen het verhaal op deze manier ook omdraaien, en aan jou
vragen waarom ik niet zou mogen ingaan tegen jou, of jou mag aanvullen.
Post by CeeBee
Je hebt het verhaal niet goed begrepen. Dat geeft toch niets? Daar
is deze discussie toch juist om begonnen?
Waarom vind _jij_ het eigenlijk zo erg als iemand je dat vertelt?
Het is mooi met je. Jij schijnt het erg te vinden dat ik jouw
antwoord(en) wat nuanceer, niet andersom.
CeeBee
2005-02-21 17:30:43 UTC
Post by Thin White Duke
Dus zeggen we hetzelfde....
De discussie startte over de vraag of een news server in het
betaalde dienstenpakket zat ja of nee. Ik bevestigde dat dit zo was.
Jij beweerde dat dit helemaal niet "natuurlijk" was, want je kreeg
alleen maar "toegang", en "dat hadden rechters ervan gemaakt".

Nu stel je ineens dat we "hetzelfde" zeggen. Met andere woorden,
jouw antwoord "nee, je hebt alleen maar toegang tot de server" is
dus een ingewikkelde manier om te zeggen "ja, de news server zit
gewoon in het betaalde dienstenpakket van Planet".

Dus het antwoord op mijn opmerking "tuurlijk" is niet "waarom is dat
natuurlijk?" maar "inderdaad". En dat heb ik je duidelijk proberen
te maken.
Post by Thin White Duke
Ik denk dat je dat dan toch bij de meeste vraagstellers moet
gaan zoeken.
Die vragen zich af waarom ze betalen en niets van die server af
kunnen zuigen.
Maar daar ging de discussie niet over. Die ging over de vraag of de
news server in het betaalde dienstenpakket van Planet zat of niet,
niet waarom mensen "betalen en niets van die server af kunnen
zuigen".
Post by Thin White Duke
Ik neem toch aan dat je "onzinnig" bedoeld??
Nee, ik bedoel "onzindelijk". Je moet zakelijke argumenten gebruiken
om de ander van repliek te dienen, geen malle insinuaties over "zich
persoonlijk aangevallen voelen". Dat is een onzindelijke manier van
discusiëren, omdat je de aandacht daarmee van de de inhoud probeert
af te leiden door over de persoon gaat praten.

Zelfs al _zou_ iemand zich persoonlijk aangevallen hebben gevoeld,
dan is dat nog geen goed excuus om tegenargumenten te laten varen en
over de persoon verder te gaan.
Post by Thin White Duke
Wat doe je nou kleinerend?? Dacht je dat je daarmee een
discussie kan stoppen? We kunnen het verhaal op deze manier ook
omdraaien, en aan jou vragen waarom ik niet zou mogen ingaan
tegen jou, of jou mag aanvullen.
Het is een zinloze vraag, omdat ik je overal met normale argumenten
van repliek heb gediend. Ook wat je hier zegt bedoel ik nou met
onzindelijk discussiëren. Je probeert van de argumenten af te leiden
door op de persoon te spelen.
Post by Thin White Duke
Het is mooi met je. Jij schijnt het erg te vinden dat ik jouw
antwoord(en) wat nuanceer, niet andersom.
Ik denk dat je het meer dan duidelijk hebt gemaakt wie wat precies
"erg" vindt.

half as well as you deserve."
Thin White Duke
2005-02-21 20:10:31 UTC
Post by CeeBee
Post by Thin White Duke
Het is mooi met je. Jij schijnt het erg te vinden dat ik jouw
antwoord(en) wat nuanceer, niet andersom.
Ik denk dat je het meer dan duidelijk hebt gemaakt wie wat precies
"erg" vindt.
Laat dat denken maar achterwege.....je schijnt toch verkeerde
conclusies te blijven trekken.
Binnen de kunst van discusieren is het ook belangrijk omniet alles
letterlijk op te vatten, en zelfs uitleg te vragen als iets niet
helemaal duidelijk is. Door jouw aannames is discusieren dus niet
mogelijk.

CeeBee
2005-02-19 15:07:18 UTC
Post by cmkools
Newsserver krijg je er gratis bij. Het is geen primaire service
van de provider.
Toen ik mijn auto kocht kreeg ik er ook een passagiersstoel bij.
Geen primaire service van de autofabrikant.

Toen ik bij de melkman vanmorgen melk kocht, kreeg ik er ook gratis
een melkfles omheen bij. Geen primaire service van de melkfabriek.

half as well as you deserve."
Erik Hensema
2005-02-19 15:12:08 UTC
Post by CeeBee
Post by cmkools
Newsserver krijg je er gratis bij. Het is geen primaire service
van de provider.
Toen ik mijn auto kocht kreeg ik er ook een passagiersstoel bij.
Geen primaire service van de autofabrikant.
Jawel, toch wel.

Je bent in de war met het magazine die je door je dealer krijgt
opgestuurd.
Post by CeeBee
Toen ik bij de melkman vanmorgen melk kocht, kreeg ik er ook gratis
een melkfles omheen bij. Geen primaire service van de melkfabriek.
Jawel, toch wel.

Je bent in de war met het thuisbezorgen van die melk.
--
Erik Hensema (***@hensema.net) ICQ# 8280101
Please note that my From: field is spamtrapped.
Ronnie
2005-02-20 21:27:57 UTC
ik heb nu een paar mensen geholpen hun computer in te stellen nu ze adsl
hebben, en ik zie providers die gewoon de binaries er 10 dagen compleet
hebben op staan. Planet is volgens mij niet meer de beste pro vider
Thin White Duke
2005-02-20 23:13:28 UTC
Post by Ronnie
ik heb nu een paar mensen geholpen hun computer in te stellen nu ze adsl
hebben, en ik zie providers die gewoon de binaries er 10 dagen compleet
hebben op staan. Planet is volgens mij niet meer de beste pro vider
En welke providers waren dat dat wel???
Zelfs newszilla, toch een van de beste nieuwsservers, heeft geen
retentie van tien dagen. De enige providers die ik ken waar wel zo'n
lange retentie staat, kopen de newsserver extern in, en hebben die dus
niet zelf draaien. Nadeel daarvan is dat het meestal zwaar afgeknepen
is.
Overigens is het erg lang geleden dat Planet de beste provider was...
Miquel van Smoorenburg
2005-02-20 23:36:31 UTC
Post by Thin White Duke
Post by Ronnie
[...]
Newszilla heeft wel een retentie van (meer dan) 10 dagen, maar er
is een limiet van 2 miljoen artikelen in een enkele nieuwsgroep.
Dus groepen als alt.binaries.nl hebben in de praktijk een kortere
retentie omdat er zo achterlijk veel in wordt gepost (bijna 300000
artikelen per dag, ofzo). De artikelen staan wel in de spool, maar
na een dag of 6,7 niet meer in de newsgroup header/overview data.

Als je een andere binary newsgroup kiest dan de bovengenoemde,
bijvoorbeeld alt.binaries.sounds.mp3.1970s ofzo, zal je zien dat
de retentie weer langer is.

Mike.
Onno
2005-02-21 14:15:41 UTC
Post by Joris 3 Pinter
Is dit waar en is dat bij andere providers ook zo?
Nee, alleen bij planet hebben ze lak aan hun klanten, gewoon opzeggen....